موالي

3:46 PM by Coca


موال يمكن يكون اغنيه

رُجي يا ريح جدران بيوت قديمه
ما عاد في طاقتي
اني اشيل واهد فيها
ساويها بالارض ساويها
واقلبي عاليها في واطيها


الورده نشفت ..اوراقها دبلت
ولما وقعت ..طلعت بتبكي

والفرحه زالت ..م الجرح راحت
ولما غابت ..لقتني بغني

بغني بصوت جريح
والصوت بيطلع من ضريح


اصحي وفوق لا

لا

متعملش ميت
فيك النفس والروح
امسك فيا وتبت

انا كنت شايف ولا غميت عنيا
انا كنت جاني ولا كنت الضحيه


موال قديم بقاله سنين
بيتعاد ادام عنيا
الفرق اني كنت الجارح
وهما الضحيه

قالوا عليا ديب ..وقالوا غلبان
قالوا نسمه ..ووقالوا تعبان
انا توهت مني لكني
لساتي انسان
فيا ملاك وفيا شيطان


يا مخدتي ..فهميني
اشيل ذنب ليه ماهوش ذنبي ؟
شلت الكتير لما اتقصم ضهري
هموم كتير علي كتفي
والقلب موجوع من بدري
عليل وما يقدر يحكي

يامرايتي عجزت ليه انا فيكي
ده حد تاني مش انا
ولا انا ؟يمكن اكون انا؟

وماتلوميش عليا يا حكايتي
اني مكتبتش فيكي نهايتي
بكره يا زينه ماهوش بيدي

وفتحي يا زهور
بعد الضلام في نور

Posted in | 12 Comments

12 comments:

Unknown said... @ September 29, 2008 at 4:00 PM

اقولك إيه بس

مش عارفه بجد

أدبيا رائعه
و صور تحفه و أفكار رائعه
و فيها تساؤلات كتير

و رايي الشخصي

أتعبتيني
و ارهقتيني
و صببتي مطهرا في الجرح
و آلمتيني
أدعو الله أن يكون المطهر في موضعه
و ألا يكون سما دون أن أعلم

بجد عندي احساس مزدوج بإن كلامك جه ف وقته
أو كلامك جه ف غير وقته خالص

تحياتي

رئيس جمهوريه نفسى said... @ September 29, 2008 at 4:09 PM

كوكا فكرتها حلوة وكلماتها روعة والتصواير اللى فيها ممتازة لية شوية ملاحيظ خليهم بينى وبينك
كل سنة وانتى طيبة وعيد سعيد عليكى

مهندس مصري بيحب مصر said... @ September 29, 2008 at 4:50 PM

كل سنة و انتي طيبة
و عيد سعيد عليكي

كـــيــــــــارا said... @ September 29, 2008 at 7:40 PM

الللللللللللللله ياكوكا ياحبيبه قلبي

بجد روعه

كل سنه وانتي طيبه

تحياتي

Anonymous said... @ September 29, 2008 at 8:14 PM

عجبني ,, روعة

Anonymous said... @ September 30, 2008 at 1:49 AM

كل سنه و انتي طيبه و مبدعه
عيد سعيد كوكا

Anonymous said... @ October 1, 2008 at 1:39 AM

بجد التصويرات أكتر من رائعة
و الموضوع تحفة
البوست هايل أوى

و كل سنة و انتى طيبةيا قمر

romansy said... @ October 1, 2008 at 10:53 AM

موال فيه تفائل وامل
جميل بجد تسلم الايادى
نسيت اقولك
كل سنه وانتى طيبه
وعيد سعيد عليكى
وعلى المسلمين جميعا

Happy Hope said... @ October 1, 2008 at 10:59 AM

كل سنة وانتى طيبة يا كوكا

عيد سعيد

engy said... @ October 1, 2008 at 3:49 PM

بجد رائع
شاعره واديبه جميله جدا
كل سنه وانت طيبه
تحياتى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) said... @ October 1, 2008 at 6:25 PM

على رغم من ظلام الطريق وتصارع الافكار والتهام بعضها بعض ومع اهتزاز الجدران وكل ما يقرب من الياس لكن طاقة النور اللى كانت فى النهاية رائعة وهى دى الحياة بالظبط موج بحر متذبذب اهم حاجة الامل الموجود فى النهاية


وسط الظلام
فى طاقة نور
قمر منور فى السما
كله امل وبشر وسرور
ياريت فى وسط الضلمة
نشوفه كتير
يمكن ظلام نفسنا
ينور من جديد
وتعود مطمنئه تانى
ويتولد انسان جديد


تحياتى

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق said... @ October 2, 2008 at 3:53 PM

عزيزتى
انا جيت اعيد عليكى اهو

كل عيد وانتى بخير وسعادة

الكلام محتاج كلام كتير وانا لتات هحاول اختصر

اول حاجة

صرخة قوية تهز اى انسان تخليه يقول ايه الزلزال اللى جواها مخليها عوزاه يبقا حوليها فى بيوتها القديمة

لقيت البيوت دى ذكريات

فكره وجع من اللى فات

فاكر ه كام مره كنتى الجانى وكام مره الضحية

يمكن لما اتعاد ادام عنيكى دلوقتى صحاه تانى ورجعه تانى

محدش فى الدنيا ملاك ولا شيطان

لان الانسان جواه خليط من الملاك والشيطان بيتعاركوا وفيه اللى ملاكه يكسب شيطانه وفي اللى شيطانه يكسب ملاكه

عارفه ان فى

فى الدنيا ناس مكتوب عليها الشقى تصبر

وناس مكتوب عليها الهنا برضوا تصبر

بس الشقى بيكسر الظهر وبيكسره

والهنا بيقويه وبيخليه يفترى ويبوظه

على العموم كلامك حلو مع انى تهت فيه وقولت لسه متخرجيش الزلزال دلوقتى يهد البيوت

لسه الدنيا كتبالك يوم تحتاجى فيه زلزالك وتقولى زى شمشون

عارفه قال ايه

تحياتى

سلام

Post a Comment