سـراب

7:29 PM by Coca


كان الوقت شديد الحرارة
والشارع مزدحم بالسيارات والناس
وأثناء تجوالي نظرت بعيدا في نهاية الشارع
ولمحته من بعيد .

..لوحت له بيدي حتي يراني
لم يستجب
ولكن ارتسمت علي وجهي إبتسامه العائد الي وطنه
كان بعيدا جدا

ورفعت رقبتي في محاوله ليراني
خٌيل لي انه لمحني
فبدأت اسرع من خطواتي
أتخبط بالجموع الكثيفه
استوقفتني فتاه صغيره

سألتني كم الساعه
قولت لها لا اعرف

وهمتت اعود للطريق
أمسكت يدي وقالت الي ما تذهبين ؟!
:
لم اكترث بحديثها .
شعرت انني في حاجه للطيران اليه
وحاربت الجموع مره اخري
أنظر لبعيد احاول ان اقول له انتظرني
انني قادمه
الي ان وصلت الي نهاية الشارع
لم اجده
التفت يمينا ويسارا
اين انت اين ذهبت لقد كنت هنا انني رايتك
وجدت نفس الفتاه تمسك يدي وتقول
عن ماذا تبحثين ؟
:
قلت عنه
قالت انه سراب
لقد حاولت تحذريك
لم تكترثي
انه سراب..سراب

Posted in | 20 Comments

20 comments:

Anonymous said... @ September 6, 2008 at 2:44 PM

جميل يا كوكا......بس عايز كدا بوست يفرحني شويه من الاخر يشهيصني :] تحباتي ليكي يا جميله مع انك مبعتليش شنطة رمضان السنه دي...كريم

Unknown said... @ September 7, 2008 at 4:49 PM

انتي اللي مشيكي في الشارع لوحدك يا صايعه
وكمان ماشيه تبصبصي للراجل معندكيش اخوات رجاله ولا ايه
بصي يا كوكا احيانا نمشي ورا سراب ونتمسك بيه مع انه واضح
انه سراب
بس بنفضل مستمرين
كل سنه وانتي طيبه يا كوكتي
وبطلي صرمحه في الشارع

Migo Mishmish said... @ September 8, 2008 at 1:11 AM

كويس انك اكتشفتي انه سراب قبل ما تمشي معاه مشوار طويل
عارفه لو كان حقيقه كان جالك هو او على الاقل كنتوا اتقابلتوا في نص الطريق
Love,
MishMish

micheal said... @ September 8, 2008 at 11:12 AM

ممممممم..واضح جدا ان السندريلا تحلم بالأمير
:)
يا حرام
:)
بس بجد يا كوكاز..كل يوم بكتشف فيكي مواهب وسيبك من كلام البت ميمي جزرة
:)
تحياتي

Anonymous said... @ September 8, 2008 at 1:49 PM

السراب ساعات كتيرة كلنا بنمشى وراه ومعاه بس الاهم اننا نكتشفه بسرعة قبل ما يخطفنا لبعيد

تحياتى

كـــيــــــــارا said... @ September 8, 2008 at 5:47 PM

سراب

كلمه لوحدها تقتل

اغلبنا احيانا بعد فوات العمر يكتشف انه كان يسير ورا سراب

موضوعك مميز

تحياتي

Happy Hope said... @ September 9, 2008 at 2:44 PM

coca

ايه أخبار الصيام ؟
أنا هابى هوب
ههههههههههه

واضح ان السراب عامل شغل جامد جداً
:)
بس بصراحة الوصف و السرد حلو أوى و منتظرين الروايات بقى يا جميل

قوليلى بتحبى التورتة بتاعتك ايه ؟

Unknown said... @ September 9, 2008 at 8:32 PM

CoCa

انا مش عارفه اول مره أحس الاحساس ده بس هقولك عليه ...

أول مره أدخل مدونه و أحس انها بتاعتي ..

تشبه كثيرا أنا التي ماتت

أول مره أبكي من مدونه

علي فكره انا خفت أقرا

معرفش ليه ..

بجد مش عارفه اذا كنت هزورك تاني و لا لأ .. خفت أحس ان روح من أرواحي .. دخلت في جسد آخر

آسفه

Coca said... @ September 9, 2008 at 8:47 PM

كريم
كيموووووووو
يشهيصك الله يخربيت اصحابك والله عملوه فيك منت بعقلك يابني
من عنيا يا كيمو هشهيصك ونفيش الهوامش سوا
ايه يا كيمو اشنطه وصلتك من بدري هتلاقي علي الباب عندك
نورتني يا جميل

Coca said... @ September 9, 2008 at 8:50 PM

ايمي
يا ميمي هو انا ماشيه الساعه 3 بليل ما انا ماشيه الصبح اهو والدنيا زحمه وكنت هقتل اربعه في الزحمه
انتي عارفه يا ميمي الرجاله ماتوا في الحرب خلاص
كلامك صح بس احيانا احنا بنبقي عايزين نكمل للاخر وبيبقي عندنا امل انه ميطلعش سراب مع انه وضح اوي
منوراني اي ميمتي الماسنجر يوناديكي
هخرب بيت لينك

Coca said... @ September 9, 2008 at 8:51 PM

مشمش ميجو
لا ده مش انا دي اللي ماشيه بس هي مشيت الطريق للاخر بعدها اكتشفت انه سراب
نورتني يا جميل

Coca said... @ September 9, 2008 at 8:53 PM

مايكل
انتي غاوي فضايح يابني ادي عيب اللي يقولك علي حاجه بقي نهارك اخضر علشان الكوره بس
ميمي جزره نهايتها علي ايدي وايدك
اذا مكانتش هتقضي علي المجموعه كلها الاول ربنا يستر
منورني

Coca said... @ September 9, 2008 at 8:54 PM

bos bos
يادي النور يادي الهنا بوس بوس عندنا
ولو مشينا وطلع سراب نبقي نتعلم ندقق اكتر
نورتيني يا قمر

Coca said... @ September 9, 2008 at 8:55 PM

كيارا
زي كلمات كتير لوحدها فيها معاني كتير تقتل
بالنسبه ليا كلمه وحده هي كلمه قاتله برده كلمه الم خيانه حاجات كتير بتختصر معاني في كلمه واحده
نورتيني يا قمر
البلوج عندك في حاجه غريبه مش عايز يبان كله

Coca said... @ September 9, 2008 at 8:58 PM

هابي هوووب
مممم بقي انا هابي هووب انتي بثبتي عليا تهمه الحول ههههههههههههههه
ليك يوم
بالنوسبه للتورته انا بحبها بلاك فورست
و ميمي كمان بتقولك بلاك فورست
وانا هستني التورته الكامله بتاعتي
نورتيني يا قمر

Coca said... @ September 9, 2008 at 9:47 PM

عالقه علي ارض الجنون
عندي نفس الاحساس لما شوفت مودنتك
مش عارفه ليه

Unknown said... @ September 9, 2008 at 10:14 PM

أخيرا قرأت بوست كامل :)

إنها الطفله التي بداخلها .. ترفض أن تعترف بوجود الحب .. فتصر علي أنه سراب ..

كذلك صدقتها لأنك ترجحين قولها و ان كنتي تصطنعين التجاهل لها

أشعر بها جدا

ياسمين

تحياتي لحالة التوأمه التي أشعر بها

Unknown said... @ September 9, 2008 at 10:15 PM

اه صحيح افتحي ايميلك اللي ف البروفايل فيه ايميل :) ليكي مني

:)

عايش... ولكن !!!! said... @ September 10, 2008 at 2:40 AM

مشكلتنا اننا اوقات كتير بنبقى محتاجين حاجات وبنحلم بيها لدرجة اننا بنتخيلها فى الواقع
كل سنه وانتى طيبه
رمضان كريم

كـــيــــــــارا said... @ September 10, 2008 at 3:25 PM

اه تقصدي ايام زمان زوري ضي القمر دي مدونتي الشخصيه اما ايام زمان فانا عدلت الاستايل كان مش بيتفتح عن بعض

لكن ضي القمر دي الرئيسيه

Post a Comment