كُلنا نرقـــــص

1:10 PM by Coca



لما بسمع أغنية أول حاجه بهتم بيها هي الموسيقي عندي عشق للموسيقي خصوصا الموسيقي الشرقية أغمض عيني وأجعل أذني هي الحاسة التي تحرك كل حواسي الأخري بحس إني دخلت جوه اللحن أو هو دخل جوايا وكي أكون أكثر دقة أنا التي أدخل في اللحن إعتقادا مني أنه أشبه بساحة واسعة جداً للرقص للتمايل لممارسة كل أنواع الإنطلاق بلا قيد وللرسم أيضا معظمنا بيحب الأغاني ولما بفكر ليه بنحب الكلام المتنغم أجد نفسي دائما أقول إن الموسيقي هي لغة الرقص التي تتسلل دون وعي وتجعلك تتمايل من الداخل معها حتي بلا حراك أننا جميعا نُحب الرقص بشكل أو بأخرقالت لي جارتنا من سنين إنك لو جبتي نبات وشغلتي موسيقي جنبه هتحسي إنه بيرقص وقتها إعتقدت أنها مجنونة ولم يمنعني إعتقادي من تجربة ذلك كان وقتها إشتريت أنا وماما شريط لعمر خيرت وشغلت الشريط جنب نبته إعتد الاهتمام بها حسيت إنها فعلا بترقص أو تتمايل بخفة
وأنا في ثانية ثانوي كنت مشتركة في التربية الفنية بحب الرسم الغير محدد المعالم حتي إنني فكرت إن الفن
السريالي هو نوع من الرقص علي الورق المهم إنو إتطلب مني أعمل لوحة لمسابقة عملها قسم التربية الفنية
علي مستوي المدرسة ولم يحدد عن أي شئ سيكون مضمون اللوحة ..وأتذكر جيداً أنني سألت مدرستي أرسم عن إيه قالت لي قالتي " اللي تحسي بيه " طول طريقي للبيت أفكر في معني أرسم علي أساسه اللوحة .لم يهدن تفكيري وقتها وروحت المكتبة وإشتريت لوحة بيضاء كبيرة أول ما دخلت البيت كانت ماما مشغلة أغنية علي بالي لعايدة الأيوبي ودي أغنيتي المفضلة من أول مره سمعتها


قررت وقتها أن أرسم علي اللحن فقط أحرك الريشة كما يتطلب احساسي باللحن وصوت عايدة بالنسبه لي لحن
أيضا كان عندنا في البيت كل أدوات الرسم لأن ماما بتحب الرسم طول عمرها ..سألتني هتختاري ألوان إيه قولتها أحمر ..لأني بحب اللون الأحمر علي الورق الأبيض هو عندي لون لكل معني في الدنيا" للدفء للحب للغضب للوقار للحرية وللرقص أيضاً" وبدأت الرسم علي ألحان الأغنية وبعدما انتهيت منها كان عندي حالة من السعادة ..ً فضلت طول اليوم أنظرللوحة أكتب ما بها من معاني في


c est la vie نهاية الورقه كتبت إنها الحياه.. روحت لماما وقولتلها



بعد إسبوع تقريبا كانت نتيجة المسابقة وأخدت أنا أحسن تالت لوحة وبالرغم من سنوات دراستي ما قبل الجامعة لم يكن يرضيني أبدا أي ترتيب غير الأول إلا إنه أرضاني جداً تعليق مديرة المدرسة عندما عُرٍضت عليها الثلاث
لوحات الفائزه وإختارت لوحتي لبروزتها وإبقائها في مكتبها الخاص


شئ آخر كلما سألني أحد من أصدقائي إنتي إيه اللي بيعجبك في يوسف شاهين فهو بالنسبه لكثيرين راجل مجنون لم أكن أعطي إجابة ولكني الإجابة الحقيقة هي عرفت أنه عاشق للرقص ..يعبر به عن معان كثيرة أدركت أن هذا الرجل يفهم من أفهمه عن الرقص
كلنا نرقص .. فالرقص حـــياه

Posted in | 23 Comments

23 comments:

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) said... @ October 17, 2008 at 1:57 PM

الرقص حياه
نرقص سعادة
نرقص فرحا
نرقص حزنا
نرقص غضبا
نرقص الما
نرقص حبا
نرقص اطفالا
نرقص كبارا
نرقص شيوخا
نرقص حيارى
نرقص سهارا
نرقص تعبا
نرقص فى الهمسات
نرقص فى الكلمات
نرقص فى العبارات
نرقص فى التعبيرات
نرقص فى البلاغات
نرقص فى القراءات
نرقص فى الحياه
ولكن

اهم رقصة
هى
الرقص فى الجنات
عشقا وحب
لخالق الرحمة والرحمات

تحياتى

romansy said... @ October 17, 2008 at 2:36 PM

عزيزتى
كلنا نرقص
وكن يختلف الرقص من مكان الى مكان فبعضنا ينجح فى الرقص على الاحبال
وبعضنا ينجح فى الرقص على الاوتار
وبعضنا من ينجح فى الرقص على دقات القلوب
ولكن من تنجح فى الرقص لانها فعلا تحبه
هم قليل يا عزيزتى
اعجبنى اخيارك لاغنيه على بالى
هى من اجمل الاغانى التلى احبها واعشقها

soly88 said... @ October 17, 2008 at 3:37 PM

اوافقك ان الانسان بطبيعته كائن راقص
وما نبضات القلب الا موسيقى
لو توقفت لمات الانسان
يا ترى اتفرجتى على فيلم ايناس الدغيدى الذى يتكلم عن الرقص واسمه ( ما تيجى نرقص ) بطولة يسرا

Anonymous said... @ October 18, 2008 at 12:03 AM

أصعب رقص هو الرقص على أوثار الحياة
على ألحان التنهدات وآهات الألم

وأجمل الرقص هو أيضاً على أوثار الحياة
ولكن على ألحان الحب ودقات القلب ورعشة اللقاء

شكرا لكي على الموضوع الجميل

Desert cat said... @ October 18, 2008 at 3:40 AM

الموسيقى فى حد ذاتها بعتبرها الاحساس الناطق لجميع الانفعالات
دمتى سعيدة
:)

blue-wave said... @ October 18, 2008 at 8:06 AM

ياااااااااااااااااااااة
عاجبنى اوى احساسك فى الرسم فقط على احساسك بالموسيقى
لمس دا وتر جوايا
بجد ما اجمل ان ترك العنان للإحساس
فقط الإحساس

Zika said... @ October 18, 2008 at 9:49 AM

في بلدنا
ممنوع الرقص
الراقص ده حاجه من الاتنين
يا اما
ميشو
يا اما
فاسد وفاسق
الدنيا كلها رقصت وحسبت الرقص مع الفن
الا احنا ابتذلنا في الرقص وقدمنا اسوأ انواع الرقص في العالم كله
اللي هو الرقص الشرقي
اللي مش محتاج دراسه ولا تمرين محتاج شويه مياعه وخلاص
اسمحيلي يا كوكا افتي شويه في موضوع الرقص ده... وبدرس رقص بقالي سنتين
بس الموضوع في مصر صعب علي اي راقص في الدنيا
لان الرقص عندنا غير مقبول
وممنوع
ومحرم
انا بقالي سنتين بحارب عشان ابقي في مستوايا دلوقت
والحمد لله قدرت استوعب كذا ثقافة في الرقص وبرقص دلوقت
صلصا
وتانجو
وهيب هوب
وهم 3 ثقافات مختلفه تماما
الرقص في كل الدنيا حاجه كبيره الا في بلدنا
مع ان زي ما بتقولي
كلنا بنرقص
بشكل او باخر
تحياتي

كـــيــــــــارا said... @ October 18, 2008 at 10:43 AM

وااااااااااااااااااو بوست كله احساس

واحساس عالي كمااااااااان

Unknown said... @ October 18, 2008 at 10:57 AM

كوكا .. عندما أجد من يشبهني .. تعلمين جيدا أنني قد تقطر عيوني بعض الدموع لا أعلم ما سرها و لكنني .. أفعل نفس الشيء .. لن تصدقي إن قلت لك انني أفعل الشيء ذاته .. لا لا أظن أنك ستصدقين .. بل إنني أكتب الموسيقي ..

أذكر في مره كنت أجلس في ركن من أركان الكليه .. أكتب علي اللابتوب .. و أستمع إلي أحد المقطوعات الشرقيه .. سألني أحدهم "بتكتبي إيه" قلت له بكتب دي .. دي إيه .. اللي انت سامعها .. نظر لي نظرة العاقل للمجنون.. و استدار و سار في إتجاه معاكس .. بلا هدف

أنا أيضا أعشق يوسف شاهين .. فنان فيه جنون الفن .. رائع .. بكل معني للكلمه .. معقد العقل و الرؤيه و بسيط العرض و الفكر .. رائع .. راقص .. عين أظنها لن تتكرر .. فقط حالم

و أنا أعشق الحالمون

:)

Happy Hope said... @ October 18, 2008 at 4:35 PM

الموضوع كله نابع من كلمة واحدة انتى ذكرتيها
و هى الاحساس

الاحساس بالشئ بيخللى الانسان يتمايل بطريقة معينة أى كان نوعها
تمايل الفرشاة على ورقة
تمايل النبتة على نغمة
تمايل الجسم كردة فعل لمشاعر تجتاحه

أنظرى لأغصان شجرة تتمايل عندما تداعبها نسمات الهواء أو عاصفة قوية

الكل يتمايل بطريقته أو كما تقولى يرقص

خالص تحياتى

Unknown said... @ October 19, 2008 at 5:35 AM

قرات كثيرا ما كتبتيه ودرت مرة اخرى بين كلماتك لاشعر ما بين السطور
وجدت انك ترقصين عزفا فى كتابه تلك المدونة بالذات
رايت تلك الطفلة الجميلة التى تتمايل بنهم مع كل حرف ينقلها الى الموسيقى ومع جملة ( تعالوا نرقص ) احسست بجنونك الغير طبيعى بالموسيقى التى تروى روحك فى الرسم والكتابة

الرقص مع كل احساس كما ذكر aboali برايه الجميل

جميلتى ارقصى فلا داعى للتوقف
وننتظر رقصك فى بوست اخر

ايتها الحالمة الرقيقة لك منى وردة :)

من بعيد ... بكتبلك

احساس لسه حى said... @ October 20, 2008 at 12:57 AM

عزيزتى
ايه ده انتى كده هتودينا فى داهيه

وليه تودينا تودى روحك فيها

كلنا نرقص بيعيد فى اذهنا فليم الرائعة الهشوكة ايناس الديغيدى

على العموم انا احساسى غيرك خالص لان الموسيقى الشرقية بالذات بتخلينى اغمض عينى علشان احلم

واهدى اهدى اووووى

واكيد للموسيقى سحر ساعات يكون ابيض وساعات سحر اسود يجننا


اما الرسم فهو كلمات مرسومة فيها كل الوان الحياه بس مشكلتها انها محتاجه اتقان من اللى بيستخدمها علشان متكنش كلمات شكلها وحش


يوسف شاهين مخرج جامد بيختار مواضيع جامدة والزمن والوقت اداله فرصته وهو استغلها كويس

لاكن فى راى مش احسن مخرج مصرى لان احلا ما ف السينما ان تقدم واقعا وليس جنونا

واظن افلامه الواقعيه اجمل من الجنانيه فى نظرى

ولا رائيك ايه

انا عن نفسى هصقف واتفرج على اللى هيرقصوا

تحياتى

سلااام

micheal said... @ October 20, 2008 at 5:16 AM

ياااااااااه..إيه كمية الرومانسية دي يا كوكتاوي
بس بجد تصدقي أني برضه من عشاق الرقص والألحان الموسيقية الخفيفة وبحترم أوي الناس اللي بتفكر بالطريقة دي
تحياتي يا قمر

MonMon said... @ October 21, 2008 at 3:29 PM

الجميلة كوكا

فى ناس لما تحزن ترقص عشان تخرج كل اللى جواها
وفى ناس لما تحزن تسمع موسيقى عشان تروح لعالم تاني يخرجها من حزنها

وفى جميع الاحوال بيبقى هو الاحساس احساسنا احنا باي حاجة حوالينا وتخلينا نبقى معاه ونرقص عليها ايا كانت بقى سماع موسيقى او رقص او الكتابة

انتي كلامك فى البوست ده كبير كبير يافندم وانا مقدرش اقول اي حاجة انتي فاهمة بقى

وعشانك انتي كل اللى قولتلك اني حتريق عليه مش حتريق ده عشان حسيت بس انه عيب كدة الموضوع جد وانااجي اقلبها رقص قصدي مراجيح هههههههه

للمرة المية تحياتي واعجابي دايما باحساسك وكلامك الحلو اوي


سلاموز باللبن ياقمر

Muhammad Mammdouh said... @ October 23, 2008 at 2:29 AM

اولا مبسوط جدا من الكلام ومن ان فلى ناس لسة بتفكر بالطريقة دى
ثانيا تحياتى لولدتك الى عندها حس عالى فى اختيار الموسيقى وانتقاء الاغانى الى بتسمعها
ثالثا انا بحب جدا شغل الهواه مش المحترفين لان هو ده الابداع الحقيقى
ربعا يوسف شاهين كان انسان مجنون بفنة وليه دنيتة وعقليتة فى كل حاجة فى اختيار موسيقى الافلام اختيار الممثلين لكن مش المفروض ان 75 مليون يبقو بيحبو
واخيرا تحياتى ليكى ولاحساسك العالى

Coca said... @ October 25, 2008 at 2:21 AM

ابو علي

في كل الاحوال نحن نرقص في كل الاعمار نرقص

منورني دايما

تحياتي

Coca said... @ October 25, 2008 at 2:23 AM

رومانسي

كل منا يجيد رقصه ما
فكرتني بفيم الراقصه والسياسي
نبيله عبيد قالت ل صلاح قابيل
"كل واحد فينا بيرقص بطريقته
انا بهز وسطي وانت بتلعب لسانك "

نورتني يا جميل

Coca said... @ October 25, 2008 at 2:24 AM

soly88

عجبتني اوي اوي الجمله اللي كتبتها
وما نبضات القلب الا موسيقي اذا توقفت مات الانسان

عندك حق

الفيلم معجبنيش بصراحه غير ممتع

منورني
تحياتي

Coca said... @ October 25, 2008 at 2:27 AM

Anonymous said...
أصعب رقص هو الرقص على أوثار الحياة
على ألحان التنهدات وآهات الألم

نعم لانه رقص موجع قد نرقص فيه وحدنا
فلا احد يشعر بقهر الخطوه وثقلها في النفس
قد يكون الهواء هو الشء الوحيد اللي يشعر بها لاننا نضربه بايدينا وارجلنا
مفيش حد تاني بيحس

اسعدني مرورك

شباب روش طحن said... @ October 25, 2008 at 5:59 PM

ما تيجي نرقص
عش كأنك تلعب
جملتين مش من تأليفي بس قريتهم قبل كده أعتقد إن انا ممكن أعمل جملة جديدة معتمدا علي الجملتين مع بعض

وأقول عش كأنك ترقص
أظبط أوتار عقلك وأجعل عقلك متفتحا ولا تنتظر النهاية بل أرقص كأنك تعيش أبدا لربما أستطعت أن تهرب من الجحيم فمن يخرج عن ميزان الحياة فهو في الجحيم بلا شك

تمايل وتمايل لا تنظر لمن حولك فهم يسعوا من أجل إضلالك

جسور سرية said... @ October 26, 2008 at 8:14 AM

العزيزة كوكا
استوقفتني عدة اشياء في بوستك هذا لدرجة انني اعدت قراءته لللمرة التانية
اهم ما استوقفني فيه كلامك بلسان حالي ...فانا تشدني الموسيقي بشكل غريب جدا لدرجة انني لا اسمع الكلمات احيانا ...عندما كنت في الثانوي كنت اقتني عدة شرائط و اسطوانات موسيقية ل ياني و كني جي ومتسارت و عدد من الموسيقين السودانيين امثال الاسطورة حافظ عبد الرحمن والفاتح حسين و فرقته الموسيقية السمندل

ارسم و اعشق اللون الاحمر و احب ذلك الرجل المجنون رحمه الله يوسف شاهين

بوست جميل بحق...واصلي رقصك و احساسك العالي!!!

Anonymous said... @ October 27, 2008 at 7:33 AM

:)

nice song you but on your blog

wish u all luck

Ehab said... @ December 15, 2008 at 12:46 AM

اقول ايه
مش عارف
كتير بيكون ده احساسي لما البوست يبقى جميل قوي ومش شايف له رد بالكلمات
تفتكري ممكن يكون ليه رد بالرقصه
الرقص مش بس بأجسامنا لكن ساعات في خيالنا
ممكن الواحد يسمع اغنيه يوتخيل نفسه بيرقص ويعمل حركات وحاجات وكله وهو ثابت مكانه ما هو مينفعش في الميكروباص اقعد اتنطط في الكرسي
وبيبقى الموضوع احلى لأنك ممكن تطيري كمان وانتي بترقصي في خيالك حاجه بتبقى جنان

اما حكاية الرسم مع المزيكا دي فكره جامده جدا انا جربت اكتب وانا بسمع اغنيه وبيخرج كلام هايل مني مع الأغنيه ومزيكتها خاصة لو عايز اكتب حاجه مفرحه او رومانسيه
عارفه لما بيبقى في فرح عند حد من اصحابي في منطقه شعبيه بحب اروح جدا وارقص كتير لحد ما اروح البيت ميت من التعب بحس ان التعب والزهق كله خرج مني وكأني اتنفضت من التراب اللي عليا
كأنه زار من بتوع العفاريت
في ناس بتقول ان فكرة الزار هي نوع من الرقص وبيخرج شحنة التوتر من الجسم
تصدقي الدنيا فعلا كلها رقصه مجنونه شويتين
بوست جميل قوي
تحياتي

سلاااااااااااااااااااااااااام

Post a Comment